10/3/2025
A partir del 14 de novembre del 2025 entra en vigor una nova obligació legal per a totes les persones que contractin treballador@s de la llar (treballador@s domèstics). Aquesta normativa, establerta pel Reial Decret 893/2024 del 10 de setembre del 2024, equipara la protecció de la salut de treballador@s de la llar a la de qualsevol altre treballador@.
A la pràctica, això significa que si tens contractada una treballador@ de la llar (neteja, cura de persones, mainadera, etc), hauràs d’avaluar i prevenir els riscos laborals al teu domicili, tal i com ho faria una empresa en un centre de treball convencional. És un tràmit obligatori a partir d’aquest proper 14 de novembre. Des de TAX et podem ajudar a complir amb aquesta nova normativa.
Qui ha de complir aquesta normativa?
Totes les persones o famílies que tinguin treballador@s de la llar estan subjectes a aquesta obligació. Important: encara que el lloc de treball sigui la teva pròpia casa, es considera a efectes legals un centre de treball per a la treballador@.
Quines obligacions tens com a persona que contracta a una treballador@?
- Realitzar una avaluació inicial de riscos: Has d’avaluar els possibles riscos per la seguretat i salut de la teva treballador@ de la llar en les tasques que realitza a casa teva.
- Implantar mesures preventives: Si l’avaluació detecta alguna situació de risc (per exemple, risc de caiguda per una escala sense barana, o exposició a productes químics sense guants), hauràs de prendre mesures per a eliminar o reduir aquest risc.
- Proporcionar equips de treball i protecció adequats.
- Informar i formar a la treballador@: La treballador@ de la llar té dret a ser informada dels riscos i de les mesures de prevenció a la seva feina. Li has d’entregar una còpia de l’avaluació de riscos realitzada i del pla de mesures preventives adoptat, de manera que conegui els perills identificats a la casa i com s’estan gestionant. A més, la normativa preveu que rebi una formació en prevenció de riscos a l’inici de la relació laboral.
- Vigilància de la salut: Una altra novetat és que les treballador@s de la llar tenen dret a reconeixements mèdics periòdics (exàmens de salut) de manera voluntària i gratuïta, almenys cada tres anys.
Com has de fer aquesta anàlisi de prevenció de riscos?
Per tal de facilitar a les llars el compliment d’aquesta nova normativa, l’Institut Nacional de Seguretat i Salut al Treball (INSST) ha desenvolupat una plataforma oficial anomenada Prevención10 https://www.prevencion10.es/
És un portal online, gratuït i fàcil d’utilitzar, on qualsevol persona pot realitzar l’avaluació de riscos laborals de cases seva de manera guiada. Al finalitzar, l’aplicació genera automàticament un document que inclou: l’avaluació de riscos de la teva llar, la llista de mesures preventives a implantar i també materials informatius per la treballador@. Tota aquesta documentació la pots descarregar o imprimir. Has d’entregar-ne una còpia a la teva treballador@ de la llar (per tal de complir amb el seu dret a informació) i guardar-ne tu una altra còpia al domicili.
Vols que des de TAX ens ocupem de fer-te aquesta gestió?
Tens dubtes? Contacta amb nosaltres