Sistemes informàtics de facturació i factura electrònica. Novetats i terminis per a la implementació

En el procés de modernització del sistema econòmic i de digitalització empresarial, Espanya avança decidida cap a la implementació global la factura electrònica i el reporti fiscal en temps real per a permetre un major increment de la competitivitat i un control més estret de la morositat i del frau tributari.

Davant aquestes novetats legislatives, segurament t'has preguntat “com afecten aquests canvis a la meva empresa?”.

El punt de partida

El detonant dels profunds canvis que es produiran en els pròxims mesos són:

  • La Llei Antifrau (2021), que busca reduir el frau fiscal, entre altres coses, impedint l’ocultació d’ingressos a través dels programes comptables “de doble ús”.
  • La Llei Crea y Crece (2022), que busca facilitar la creació d'empreses, optimitzar l'accés al finançament i lluitar contra la morositat i introdueix l'obligació d'utilitzar la factura electrònica per a totes les empreses i autònom@s.

Una vegada promoguts aquests canvis, la seva implementació pràctica depèn dels subsegüents desenvolupaments en via Reglaments i Ordres Ministerials.

La Llei Antifrau. Anem a l'important, de quines novetats que t'afecten hi ha data d'entrada en vigor?

La Llei Antifrau va entrar en vigor l'11 d'octubre de 2021 però no va ser fins a desembre de 2023 quan es va publicar finalment el Reglament (R. D. 1007/2023).

És en aquest Reglament, doncs, on s'expliquen els requisits que han de ser complerts pels programes de facturació (inalterabilitat i traçabilitat dels registres, accessibilitat i llegibilitat, etc.) i on adverteix als desenvolupadors i fabricants d'aquests programes que disposen de fins a 9 mesos des de l'entrada en vigor de l'Ordre que desenvolupi el Reglament per a adaptar-se a la normativa.

I les empreses, quan hauran d'estar utilitzant aquest software adaptat?

Tots les empreses i autònom@s hauran d'utilitzar aquest tipus de software homologat a partir de l'1 de juliol de 2025. Queden fora d'aquesta obligació aquelles empreses que estan dins del SII (Sistema Immediat d'Informació).

Quin objectiu es persegueix?

  •  D'una banda, es pretén eliminar totalment la utilització de programari “de doble ús”. Aquests programes comptables són molt comuns en determinats tipus d'activitats amb la finalitat de defraudar mitjançant l'ocultació d'ingressos i la gestió de comptabilitats paral·leles.
  • I d'altra banda, es pretén dotar les empreses d'una capacitat de transmetre i rebre factures en un format normalitzat per a aplanar el camí a la utilització universal de la factura econòmica en l'àmbit econòmic.

Hi haurà sancions?

Sí. La llei preveu sancions per a qui incompleixi:

  • Els fabricants de software que no adaptin els seus sistemes a la Llei Antifrau i continuïn comercialitzant els seus productes, es poden enfrontar a sancions de 150.000 euros per cada exercici en el qual continuïn generant vendes.
  • Per part seva, els usuaris s'enfronten a sancions de 50.000 euros per exercici per la mera tinença de programes no certificats o per haver alterat els dispositius certificats.

I la llei “CREA Y CRECE”?

La Llei 18/2022 publicada al setembre de 2022 i coneguda com a Llei “Crea i Creix”, com hem avançat, amplia la utilització de la factura electrònica a les relacions B2B (fins ara només existia obligació d'utilitzar la factura electrònica en les relacions amb l'Administració, B2G).

I el seu ús aportarà a l'Administració informació exacta sobre els terminis d'expedició, acceptació i data pagament d'aquesta, informació que serà analitzada per l'Observatori Estatal de la Morositat Privada i utilitzada com a criteri d'accés a les subvencions públiques.

En canvi, el Reglament de desenvolupament encara a no s'ha publicat a data d'aquest escrit.

I quin és el termini perquè les empreses s'adaptin a la factura electrònica segons aquesta llei?

La publicació del Reglament marcarà la data a partir de la qual serà obligatòria la utilització de la factura electrònica per a tots les empreses i autònom@s en les seves relacions B2B:

1 any des de l'aprovació del Reglament per als qui facturin menys de vuit milions d'euros i

2 anys per a la resta.

I tenint en compte que aquest Reglament es troba actualment sotmès a consulta pública, previsiblement s'aprovarà a la segona meitat de 2025, o principis del 2026.

I en aquest entorn de canvis cada vegada més exigent, des de Tax Economistes i Advocats ens comprometem a informar-te puntualment per a assessorar-te i oferir-te la millor de les alternatives.

 

Raquel Moreno

Directora de Màrqueting i Expansió de TAX

rmoreno@tax.es

Plan de recuperación, transformación y resiliencia
  Top