1/8/2025
L’últim trimestre del 2024 es va aprovar la llei que regula les especificacions tècniques que hauran de tenir els sistemes informàtics de facturació (SIF) que utilitzin les empreses i autònom@s. A continuació, expliquem en què consisteix i quan entrarà en vigor.
Nova obligació: Software certificat per a l’emissió de les factures
El 2021 es va introduir l’obligació – tant pels productors de software com pels usuaris - que els sistemes i programes que suportin els processos de facturació (SIF) de les empreses i autònom@s garanteixin la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres de facturació [Llei 11/2021, art. 13.4; LGT, art. 29.2.j].
Aquests SIF estan dissenyats perquè els registres de facturació introduïts no puguin ser modificats.
Desenvolupament reglamentari.
L’obligació d’utilitzar programes de facturació certificats es va desenvolupar reglamentàriament el 2023, establint les característiques que han de tenir aquests programes [RD 1007/2023]. Finalment, el 28 d’octubre del 2024 es va aprovar l’ordre ministerial que fixa els requisits i especificacions tècniques que s’han de complir [Ordre HAC/1177/2024].
Entrada en vigor
Terminis inicials. Estava previst que aquestes noves obligacions s’aplicarien als nou mesos a comptar des de la publicació al BOE de l’ordre ministerial [RD 1007/2023, D.F. Quarta]. Per tant, en principi havien de ser aplicables a partir del juliol del 2025.
Retard. No obstant, el Ministeri d’Hisenda ha fet pública una nota informativa on proposa demorar aquests terminis i així donar temps tant als afectats com a la pròpia Hisenda per tal d’adaptar-se a les noves exigències dels SIF. Així doncs, ara està previst que els terminis finals siguin els següents:
- Pels contribuents de l’Impost sobre Societats, les noves obligacions relatives als SIF seran aplicables a partir de l’1 de gener del 2026.
- Per la resta d’obligats – com autònom@s i contribuents de l’Impost sobre la Renda de no Residents (IRNR)-, seran aplicables a partir de l’1 de juliol del 2026.
Règim sancionador. S’ha de tenir en compte que, una vegada entri en vigor aquesta nova obligació, la utilització de sistemes o programes informàtics o electrònics de facturació que no s’ajustin als nous requisits tècnics dels SIF pot donar lloc a la imposició d’una sanció específica de 50.000 euros per cada exercici on s’hagi utilitzat [LGT, art. 201.4 bis].
A qui afecta?
Empreses i autònom@s. Estaran obligats a utilitzar els nous SIF la majoria d’empreses i autònom@s. I aquests sistemes afectaran tant a les factures emeses a empreses com les emeses a consumidors finals [Ordre HAC/1177/2024].
Qui els haurà d’utilitzar?
En concret, els nous SIF seran obligatoris pels següents empresaris o professionals (tot i que només els utilitzin per una part de la seva activitat) [RD 1007/2023, art. 3.1]:
- Els contribuents de l’Impost sobre Societats (IS), amb l’excepció de les entitats totalment exemptes. Les parcialment exemptes (com fundacions o associacions) estaran sotmeses a aquesta obligació per les rendes no exemptes.
- Els contribuents de l’IRPF que desenvolupin activitats econòmiques.
- Els contribuents de l’IRNR que obtinguin rendes a Espanya mitjançant un establiment permanent.
- Les entitats en règim d’atribució de rendes (com les comunitats de béns o les comunitats de propietaris) que desenvolupin activitats econòmiques.
Qui no els haurà d’utilitzar?
La normativa estableix algunes excepcions a la utilització obligatòria dels nous SIF. Entre d’altres, no estaran obligats a utilitzar-los:
- Els contribuents que portin els seus llibres registre de factures emeses i rebudes a través del sistema de Subministrament Immediat d’Informació (SII) – sigui de manera obligatòria o voluntària – [RD 1007/2023, art. 3.3]
- Els contribuents adscrits al règim d’agricultura, ramaderia i pesca i els que tributin en recàrrec d’equivalència i règim simplificat d’IVA [RD 1007/2023, art. 6].
- Els contribuents o sectors d’activitat que hagin obtingut una autorització especial de la AEAT per no utilitzar un SIF per raons tècniques o operatives [RD 1007/2023, art. 5].
- Els contribuents o sectors d’activitat que hagin obtingut una autorització especial de l’AEAT per a no utilitzar un SIF per raons tècniques o operatives [RD 1007/2023, art. 5].
Tot i que la norma no ho digui expressament, cal entendre que els nous SIF tampoc seran obligatoris per aquells contribuents que generen les seves factures exclusivament de manera manual, sense utilitzar per això un sistema informàtic de facturació.
En què consisteixen?
Característiques dels nous SIF
Sistemes autoritzats. Per a saber si un sistema de facturació compleix amb els nous requisits legals, l’empresa proveïdora del software haurà de certificar aquesta circumstància mitjançant una declaració responsable que s’haurà de trobar de manera llegible i individualitzada al propi sistema informàtic [RD 1007/2023, art. 13; Ordre HAC/1177/2024, art. 15].
Dues modalitats. A partir del moment en què resulti obligatòria la utilització dels nous SIF, els contribuents que els hagin d’utilitzar podran optar entre dos tipus de sistemes:
- Sistemes no verificables. Una opció és recórrer a sistemes SIF que no remetin els registres de facturació a Hisenda. Aquests sistemes, considerats no verificables, han de complir nombrosos requisits tècnics que garanteixin la integritat i inalterabilitat dels registres [Ordre HAC 1177/2024, arts. 6 a 9].
- Sistemes Verifactu. Una altra alternativa són els sistemes informàtics Verifactu, que es consideren verificables en la mesura en què remeten els registres a Hisenda per mitjans electrònics de manera continuada, segura, íntegra, automàtica, consecutiva, instantània i fefaent [Ordre HAC/1177/2024, art. 16].
En els sistemes Verifactu els requisits tècnics són una mica menys exigents que en els no verificables, però aquests sistemes Verifactu suposen l’enviament automàtic dels registres a Hisenda.
Opció
S’entén que un contribuent opta per donar-se d’alta en un sistema Verifactu si inicia la remissió sistemàtica dels seus registres a través de la seu electrònica d’Hisenda. En aquest cas, l’ús del sistema Verifactu s’ha de mantenir almenys fins el 31 de desembre de l’any de l’alta (pot ser revocat després) [RD 1007/2023, art. 16; Ordre HAC/1177/2024, art. 17].
Altres aspectes
- Factures verificables. Quan s’hagi optat per un sistema Verifactu, les factures emeses inclouran la menció “Factura verificable a la seu electrònica de la AEAT” o “VERIFACTU”. D’aquesta manera, el receptor podrà comprovar la seva veracitat a la seu electrònica de la AEAT mitjançant un codi “QR” que constarà a la factura [Ordre HAC7/1177/2024, art. 20].
- Dades a incloure. La nova normativa estableix un contingut mínim de cada registre de facturació emès a través d’un SIF, similar al que exigeix a les empreses acollides al SII [RD 1007/2023, art. 13; Ordre HAC7/1177/2024, Annex]. D’altra banda, l’obligació d’utilitzar un SIF per a l’emissió de factures s’estén tant a les factures completes com a les simplificades (antics tiquets) [RD 1007/2023, arts. 1.2 i 13].
- Comprovacions. Per últim, és molt provable que les empreses que optin per un sistema Verifactu tinguin menys possibilitats de ser comprovades per Hisenda que si recorren a sistemes no verificables. En cas de comprovació, a més de poder requerir que se li enviï còpia dels registres de facturació, Hisenda es podrà personar al lloc on s’utilitzi el sistema informàtic i exigir l’accés complet i immediat a aquests registres – obtenint, si és el cas, el codi d’usuari, la contrasenya i qualsevol altra clau de seguretat que fos necessària – [RD 1007/2023, art.14].
Tens dubtes? Contacta amb nosaltres