10/11/2022
T’informem de les ampliacions, deures i obligacions en matèria de prevenció de blanqueig de capitals i finançament del terrorisme (PBCiFT) que són d’aplicació, a totes les entitats que operen en el sector financer/assegurances, com a conseqüència de la Directriu EBA/GL/2022/05 (la Directriu EBA).
Amb l’objectiu d’aportar major rigor, organització i delimitació de funcions i responsabilitats en matèria de PBCiFT, la Directriu EBA ha establert un nou marc de funcions i responsabilitats en els nivells organitzatius amb major responsabilitat. Per això, ha definit un marc detallat d’aquestes funcions i responsabilitats en aquest àmbit pels següents col·lectius:
Funcions i Responsabilitats de l’Òrgan d’Administració
La Directriu EBA detalla i especifica els àmbits de responsabilitat (indelegable) en matèria de PBCyFT. En aquest sentit, destaca el detall en relació al deure de coneixement i aprovació dels riscos i procediments de PBCyFT, responsabilitat en relació al seguiment i informació dels informes i situació de compliment de l’Entitat i, en particular, de l’Administrador / Alt Directiu designat com a responsable en la matèria.
Funcions i Responsabilitats de l’Administrador / Alt Directiu responsable de PBCiFT
Es detallen i amplien les funcions de l’Administrador / Alt Directiu responsable de PBCiFT (abans Representant davant el SEPBLAC). Se li assignen funcions de gestió, supervisió i control, unit al deure de coordinació i comunicació amb l’Òrgan d’Administració i els responsables del compliment operatiu. S’estableixen els requisits d’idoneïtat i nomenament.
Funcions i Responsabilitats del Responsable de compliment de la PBCiFT
La Directriu EBA especifica i detalla un nou marc de funcions i responsabilitats englobades en els següents àmbits:
- Requisits d’idoneïtat i validesa del nomenament.
- Desenvolupament, comunicació i informació de les avaluacions de risc.
- Desenvolupament de polítiques i procediments, incloent-hi el deure de supervisió en la seva aplicació.
- Deures de comunicació i informació.
- Deure d’aprovació operativa clients d’alt risc.
- Informació i coordinació amb l’Òrgan d’Administració.
- Pla de formació detallat i per capes per a l’Entitat, seguiment i validació.
- Informes, documents i Memòries PBC i FT de la seva responsabilitat.
- Àmbits i requisits d’externalització.
Requisits i Consideracions pels Grups de Societats
La Directriu estableix els requisits per a la implementació de la funció de compliment de PBCiFT a nivell de Grup, contemplant els requisits generals a aquest nivell i els requisits de coordinació amb els deures aplicables a cada una de les entitats.
RECOMANACIONS I PLA D’ACCIÓ
En virtut de tot allò comentat anteriorment, l’estructura i procediments de PBCiFT ha de contemplar i incorporar els requisits i detalls de funcions i responsabilitats en els tres nivells de responsabilitat. En aquest sentit, entenem que és necessari contemplar l’abast que aquesta Directriu té a l’Entitat i, en particular, les accions a realitzar en els següents àmbits:
- Actualització del Manual de PBCiFT.
- Actualitzar i Comunicar i Formalment les noves funcions i responsabilitats a cada un dels col·lectius.
- Realitzar la formació específica de la Directriu en els col·lectius afectats.
- Actualitzar els programes i plans de formació.
- Establir els nous requisits d’Informes i Documentació.
- Contemplar els requisits d’externalització.
- Contemplar els requisits de PBCiFT per a Grups.