Nova normativa. Saps si la teva empresa ha de tenir un canal de denúncies?

Avui, dimarts 21 febrer, s'han publicat al BOE les bases que regulen la protecció de les persones que informin sobre infraccions i de lluita contra la corrupció. Aquesta nova normativa segueix la línia de la Directiva (UE) 2019/1937, on s'abordava la protecció de les persones que informin sobre infraccions del Dret de la Unió, també coneguda com la Directiva Whistleblowing.

Si bé la Directiva europea va entrar en vigor al 2019, avui s'han publicat les bases de la normativa aplicable a Espanya.

Què és un canal de denúncies?

És un sistema que permet als empleats i a altres persones alertar confidencialment a una organització sobre sospites de mala conducta, frau o altres irregularitats.

La meva empresa està obligada a tenir un canal de denúncies?

Amb la normativa actual, estan obligades a tenir-ho les empreses amb més de 50 empleats, ja siguin empreses públiques o privades.

El BOE fixa dues dates límit perquè empreses i organitzacions disposin d'un canal de denúncies:

Per al sector privat:

  • Per a empreses que tinguin entre 50 i 249 empleats, la data límit és el 01/12/2023.
  • Per a empreses amb 250 o més empleats, la data serà el 13/06/2023.

Aquí, s'inclouen les persones jurídiques que, malgrat no tenir el seu domicili en territori nacional, desenvolupin a Espanya activitats a través de sucursals o agents o mitjançant prestació de serveis sense establiment permanent.

Per al sector públic:

  • Queden obligats l'Administració General de l'Estat, les Administracions de les comunitats autònomes, ciutats amb Estatut d'Autonomia i les entitats que integren l'Administració Local en municipis amb més de 10.000 habitants. En municipis amb una xifra inferior podran compartir el Sistema intern d'informació i els recursos destinats a les recerques i les tramitacions.

Quines característiques ha de tenir el canal de denúncies de la teva empresa?

  • Garantir la seguretat i l'anonimat
  • Fàcil accessibilitat i ús
  • Compliment de les normatives legals
  • Informació comprovable

Quines accions es poden informar en un canal de denúncies?

  • Conductes i actuacions immorals o il·legals amb l'acompliment del treball. Qualsevol conducta que pugui infringir la normativa de riscos laborals, comprometre la seguretat i salut dels empleats, així com l'incompliment dels procediments de l'empresa i dels codis ètics podrà ser denunciada. En general, tot comportament que pugui entendre's fora de la bona praxi empresarial.
  • Gestió inadequada o lucrativa dels recursos empresarials. Els conflictes d'interessos, l'ús dels actius empresarials per a fins propis o la inadequada gestió i ús dels recursos també poden constituir motius per a emetre una denúncia. En aquesta categoria entrarien delictes greus com aquells que poden atemptar contra la salut pública, el Medi Ambient o la Seguretat nacional.
  • Robatoris. Qualsevol tipus de robatori, furt o sostracció de béns personals o laborals aliens.
  • Assetjament laboral i/o sexual. Qualsevol tipus d'abús de poder i assetjament -laboral, sexual o d'un altre tipus- mitjançant la intimidació i l'amenaça oral, escrita o física, les conductes que violin els drets laborals i els estatuts del treballador així com el conveni col·lectiu són susceptibles de ser denunciats.
  • Tractes discriminatoris o tràfic d'influències. La diferència de tracte sobre un empleat respecte als seus companys de treball a causa de raons que no estan relacionades amb el seu acompliment laboral o comportaments que objectivament puguin ser considerats com a assetjament psicològic, així com el tràfic d'influències o l'aprofitament indegut d'informació.
  • Mal ús d'informació classificada. La manipulació, falsificació o publicació de dades de caràcter reservat.
  • Fraus i corrupteles. El frau fiscal, estafa, suborns, malversació de fons, blanqueig de capitals o qualsevol tipus de corrupció podrà ser denunciada.

Puc ser sancionat per no tenir aquest canal?

No disposar d'un canal de denúncies, així com qualsevol intent per limitar els drets i garanties, pot arribar a considerar-se com una infracció, amb multes que poden anar des dels 1.001€ fins a 1.000.000€ en els casos més greus.

Vols implantar un canal de denúncies a la teva empresa, que sigui segur i compleixi amb la normativa?

A TAX podem ajudar-te a implementar-ho. Contacta'ns per a més informació.

Plan de recuperación, transformación y resiliencia
  Top