Les mútues inicien la revisió de les prestacions per cessament d'activitat del COVID-19

Les mútues estan duent a terme diverses revisions sobre les prestacions per cessament d'activitat concedides als autònom@s durant la pandèmia de COVID-19. Aquestes prestacions, atorgades en un context de crisi econòmica i sanitària, tenien requisits específics que van variar al llarg del temps. Des de març de 2020, va haver-hi fins a set regulacions diferents que van modificar els requisits per a accedir a aquestes ajudes, la qual cosa ha generat confusió entre molts autònoms. Les mútues, com a entitats gestores d'aquestes prestacions, ara estan revisant si els beneficiaris complien amb aquests requisits en el moment de rebre-les.

Quins punts s'estan revisant?

  • Documentació aportada:

Les mútues estan verificant si els autònoms van lliurar tots els documents requerits per a rebre la prestació. Això inclou, per exemple, l'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA), les bases de cotització o la compatibilitat amb altres prestacions rebudes.

  • Import de la prestació:

Revisen si l'import concedit provisionalment era correcte. En alguns casos, es pot haver atorgat un import superior al que realment corresponia. Per a això, demanen justificacions addicionals sobre les bases de cotització i si l’autònom@ cotitzava adequadament per la prestació per cessament d'activitat.

  • Incompliment de límits d'ingressos o reducció de la facturació:

Essencial per a rebre la prestació era que els ingressos de l’autònom@ no superessin uns certs límits i que hagués sofert una reducció d'almenys el 75% en la facturació en comparació amb un període de referència establert per cada regulació. Les mútues exigeixen la presentació de documents fiscals, com a declaracions d'IVA o IRPF, per a acreditar la disminució dels ingressos.

  • Suspensió obligatòria de l'activitat:

En alguns casos, la prestació estava vinculada a la suspensió obligatòria de l'activitat a causa de la pandèmia, segons el que s'estableix pel codi CNAE (Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques). Les mútues sol·liciten que es justifiqui que la suspensió era obligatòria, aportant la normativa que la va decretar.

  • Regularitat en els pagaments a la Seguretat Social:

També es revisa si l’autònom@ estava al corrent del pagament de les seves quotes amb la Seguretat Social en el moment de rebre la prestació.

  • Exigències de les mútues als autònom@s afectats:

Si es detecten irregularitats durant la revisió, les mútues atorguen un termini d'entre 10 i 15 dies hàbils perquè s'aporti la documentació que justifiqui el compliment dels requisits en el moment de la sol·licitud.

Quines opcions tenen els autònom@s?

Justificació:

Els autònom@s poden optar per justificar que van complir amb els requisits aportant la documentació requerida. No obstant això, a causa de la complexitat de les regulacions i les diferents prorrogues, en molts casos la justificació pot ser difícil.

Devolució:

Si l’autònom@ reconeix que no compleix els requisits, pot optar per retornar l'import rebut.

Conseqüències de l'incompliment i recursos legals:

Si, després del termini de justificació, es determina que no es van complir els requisits, les mútues poden:

- Anul·lar l'ajuda: s'anul·la la concessió provisional de l'ajuda i es declara com a indeguda la quantitat percebuda. A més, es reclama la devolució de les cotitzacions socials que s'haguessin beneficiat.

 - Revocació parcial: Si es conclou que l'import concedit va ser superior al que corresponia, la mútua revocarà parcialment la prestació, reclamant la devolució de l'excés percebut.

En tots dos casos, si l’autònom@ no està d'acord amb la decisió administrativa, pot presentar una reclamació prèvia davant la mútua dins d'un termini de 30 dies hàbils des de la notificació de la resolució. Aquesta reclamació és un pas obligatori abans de poder acudir als tribunals, i ha de presentar-se de manera que quedi constància de la data de recepció.

Els autònom@s que es veuen afectats per aquests requeriments han d'actuar amb rapidesa i estar preparats per a justificar la seva situació o, en defecte d'això, negociar la devolució dels imports percebuts.

Necessites assessorament?

A TAX podem ajudar-te. Contacta'ns.

 

Plan de recuperación, transformación y resiliencia
  Top