9/30/2025
Les empreses de serveis en general i les assessories i els despatxos d’advocats en particular, no tenen maquinària que fabriqui els seus productes. Ni tampoc fàbriques. La nostra sala de màquines són les persones que formen part de l’organització. Aquelles persones que donen un servei, de qualsevol tipus, al client final. La nostra cadena de producció no és altra que la suma d’accions de totes les persones de l’organització, que tenen com a objectiu resoldre una necessitat, solucionar un problema i/o oferir seguretat.
Així doncs, dues coses són necessàries a parts iguals. Per una banda, retenir a aquelles persones que ja formen part de l’organització i que creen valor al teixit productiu de l’empresa i, per altra, captar noves persones; allò que tant de moda s’ha posat i s’anomena “captació de talent”; amb la intenció de millorar una àrea, desenvolupar-ne una de nova o, simplement, acompanyar el creixement de la pròpia empresa.
I no, no vull que del paràgraf anterior se’n desprengui una visió paternalista. L’empresa ha de conèixer la seva gent, tenir clares les seves preferències, visualitzar l’objectiu que vol aconseguir i retenir i/o captar, potenciar, integrar i fidelitzar aquella gent que ho fa possible.
Sabem que ni sempre serà possible, ni l’esforç ha de ser el mateix per tothom. Però sense cap mena de dubte el coneixement, l’actitud, l’habilitat i el talent ha de condicionar l’esforç de l’organització vers a la retenció o captació de la persona.
Es parla molt, també, sobre la captació i retenció de talent en les noves generacions de treballadors, aquells que o bé porten poc temps al mercat actual o que, fins i tot, encara han d’incorporar-s’hi. I és obvi que les motivacions i el desenvolupament tant personal com professional del jovent és diferent a la societat més madura, sobretot pel “gap” generacional que existeix. Però no és menys cert que les empreses i organitzacions han de trobar la manera d’encaixar el jovent a les seves sales de màquines. Al final, es tracta d’un quid pro quo.
Des del punt de vista de l’empresa, que és el que aquí ens ocupa, cal que aquesta última traslladi a les noves generacions els següents punt de vista:
- (1) La visió a mitjàllarg termini vers la priorització del benefici immediat. Les estructures sòlides i ben assentades són, igual que les relacions empresa – treballador, més fructíferes per ambdues parts.
- (2) El desenvolupament o creixement professional no xoca frontalment amb el desenvolupament o creixement personal d’un mateix, sinó tot el contrari. El creixement professional i personal sovint van de la mà i esdevé un motor essencial per al creixement personal.
- (3) I, finalment, ensenyar com la feina té un impacte real i positiu vers a l’organització. En els moments inicials d’una carrera professional és necessari que aquella persona que comença es senti part activa d’un projecte amb sentit.
Queda clar, doncs, que la gent és un actiu essencial. I les empreses que ho entenguin, ho treballin, ho organitzin i creïn una consciència de grup i un esperit d’equip, tindran un avantatge competitiu vers les altres.
Baldiri Gironella Gironell
Director general
bgironella@tax.es