IAE. Recuperació de quotes per tancament per COVID-19

Moltes empreses van veure paralitzada la seva activitat a causa del tancament ordenat per la declaració de l'estat d'alarma a causa de la crisi sanitària de la COVID-19. I a tot i que va haver-hi sectors que es van veure obligats a aturar per complet la seva activitat (oci nocturn, allotjaments turístics, restauració, cinemes, clubs esportius,…), les empreses van haver de continuar pagant les quotes d'IAE sense cap reducció.

Sentència favorable

Doncs bé, recentment el Tribunal Suprem ha obert la possibilitat a reclamar la part proporcional de les quotes d'IAE pagades corresponents al període d'inactivitat.

Si bé la falta d'activitat econòmica durant l'estat d'alarma no impedeix la meritació de l'impost, que es produeix el primer dia de l'any natural pel mer exercici d'activitats empresarials, professionals o artístiques, generant unes quotes que són irreductibles excepte en els casos d’inici o finalització d'activitats durant l'any, sí que cap la reducció proporcional de la quota pel temps de paralització d'acord amb l'apartat 4 de la Regla 14a de la instrucció de l'impost (Reial decret legislatiu 1175/1990).

Paralització d’indústries

Aquesta regla estableix que en els casos de paralització de l'activitat per causes de força major (inundació, incendi, prohibició judicial, …) durant més de 30 dies, els contribuents podran obtenir una rebaixa proporcional de les quotes donant part d'això a l'Administració.

Tot i així, detalla la sentència, ni tan sols seria necessari aportar aquesta justificació documental per ser una circumstància que deriva directament de la llei per aplicació del Reial decret 463/2020 que declara l'estat d'alarma i de les seves posteriors pròrrogues.

Activitat parcial

Tingues també en compte que el període afectat serà aquell en el qual es va interrompre per complet l'activitat, sense poder considerar-se aquells períodes en que s'exercís aquesta de manera parcial (per exemple, servint menjar a domicili a les activitats de restauració) o de manera dràsticament reduïda per les limitacions d'aforament imposades.

Exemple:

Vegem la quota que podria recuperar un hotel que es va veure obligat a tancar per la suspensió d'obertura decretada el 19/03/2020 a través de l'Ordre SND/257/2020 i que no va poder tornar a obrir fins a l'inici de la primera fase de desescalada, el 11/05/2020, estant, per tant, 53 dies tancat.

  • Quota anual: 10.000 €
  • Dies d’inactivitat: 53
  • Reducció quota: 1.448 € (reducció d’un 14,48%, 53 dies de 366).

Reclama

Tot i que les liquidacions hagin esdevingut fermes, encara tens la possibilitat de reclamar. L'Administració t'indemnitzaria, a més, amb els interessos de demora comptats des del moment en què realitzés l'ingrés.

Si l'activitat de la teva empresa es va veure paralitzada durant la crisi sanitària de la COVID-19, ara ja pots recuperar les quotes d'IAE pagades en proporció al període d'inactivitat.

 

Juli Blasco

jblasco@tax.es

Responsable fiscal de TAX Barcelona

Plan de recuperación, transformación y resiliencia
  Top