I en relació amb la factura electrònica, què sabem en aquests moments?

L’obligació d’emetre factures electròniques per grans empreses, pimes i autònom@s segueix al forn del Ministeri d’Economia, ultimant els detalls del que serà el reglament oficial.

 

Ara mateix, no hi ha una data exacte d’entrada en vigor de la facturació electrònica obligatòria que recull la Llei Crea i Creix perquè els terminis estan supeditats a la publicació del Reglament i posterior Ordre Ministerial. A partir d’aquest moment, les empreses i professionals la facturació anual dels quals superi els 8.000.000€ tindran un termini de 12 mesos per a complir-la, mentre que per la resta de pimes i autònom@s serà de 24 mesos.

 

Segons la Unió de Professionals i Treballadors Autònoms la facturació electrònica no serà obligatòria, almenys, fins el 2027, la Llei 18/2022, del 28 de setembre, regula l’obligació de factura electrònica en totes les operacions entre empresaris i professionals en un únic article i una Disposició Final. El contingut de la norma referit a aquest tema és molt breu i, excepte el respecte als estàndards europeus i a la regulació fiscal, deixa tots els aspectes específics, característiques i funcionament a un posterior desenvolupament reglamentari.

 

Existeixen dues excepcions a l’obligació d’expedir, transmetre i entregar la factura en format electrònic:

  • Quan es tracti d’operacions que es documentin a través de factures simplificades o
  • Quan s’expedeixin voluntàriament sense que existeixi obligació de fer-ho.

 

Què passarà quan s’aprovi el Reglament i posterior Ordre Ministerial?

Que el temps començarà a comptar i aquests seran els timings:

  • Un any després de la publicació de l’Ordre Ministerial, les empreses amb més de 8.000.000€ de facturació només podran emetre factures electròniques.
  • Als dos anys l’obligació s’estendrà als autònom@s i pimes amb menys de 8.000.000€ de facturació i, per últim,
  • Tres anys més tard, tots els negocis tindran l’obligació d’informar a l’Agència Tributària o als seus proveïdors de l’estat en el qual es troben les seves factures.

 

12 mesos a partir de la publicació de l’Ordre Ministerial

El sistema espanyol de factura electrònica està compost per un conjunt de plataformes d’intercanvi de caràcter privat i per la solució pública de facturació electrònica, que complirà a més la funció de repositori, i que serà gestionada per l’Agència Estatal d’Administració Tributària.

 

Sembla que, durant aquests dotze primers mesos, i com a mesura transitòria, les empreses obligades a emetre factures electròniques (amb facturació major a 8 milions) hauran d’enviar addicionalment un document en format PDF que asseguri la seva llegibilitat per les pimes i professionals ples quals encara no és exigible, excepte si accepten voluntàriament rebre-les en el format original.

 

D’aquesta manera, tot i que l’autònom@ i petites empreses no tinguin encara un programa de facturació electrònica podran rebre i veure igualment les factures que els envien, tot i que els emissors sí que tinguin l’obligació de facturar per mitjans digitals.

 

24 mesos a partir de la publicació de l’Ordre Ministerial

12 mesos després començaria la següent etapa: el termini perquè tots els autònom@s i empreses, independentment del volum dels seus ingressos, hagin de facturar obligatòriament per mitjans digitals.

 

També existirà la possibilitat que els autònom@s i pimes que no vulguin contractar un programa de facturació privat recorrin a la solució pública d’Hisenda, una plataforma oberta on es podran registrar gratuïtament i emetre o rebre les seves factures per mitjans electrònics complint amb la imposició normativa.

 

Si opten per utilitzar el seu propi software, el reglament estableix també per aquest mateix any l’obligació per a empreses i autònom@s que rebin les seves factures electròniques, total o parcialment, a través d’una plataforma d’intercanvi de factures electròniques privades, de fer públic el punt d’entrada de factures en totes les seves comunicacions amb altres empreses i professionals i, si és el cas, a la seva pàgina web.

 

Segons afegeix l’esborrany del reglament, en cas que les empreses i professionals no hagin identificat encara el seu punt d’entrada de factures electròniques s’entendrà que son a la solució pública de facturació que posarà en funcionament Hisenda.

 

36 mesos a partir de la publicació de l’Ordre Ministerial

En el termini màxim de 3 anys des de l’aprovació de l’Ordre Ministerial, totes les empreses tindran l’obligació d’informar a l’Agència Tributària o als seus proveïdors de l’estat en el qual es troben les seves factures en quatre dies naturals, sense comptar dissabtes, diumenges i festius.

 

Per exemple, si una pime o professional rep una factura un dimarts haurà d’informar a l’emissor – o a Hisenda – de la seva recepció, com a molt tard, dilluns. Si aquell dilluns es realitza el pagament, ho haurà de comunicar, com a molt tard, el divendres següent, indicant la data.

 

Així és, com la remissió de la informació sobre l’estat de pagament de la factura a les empreses no incloses al SII s’ha vinculat a una futura Ordre Ministerial, s’estableix un règim transitori addicional per a informar:

  • 36 mesos des de l’aprovació del reglament pels empresaris la facturació anual dels quals sigui inferior a 6 milions d’euros i
  • 48 mesos pels professionals (autònom@s) amb un volum de facturació també inferior a aquest import.

 

Si opten per la solució pública d’Hisenda, els requisits serien els mateixos, només que en aquest supòsit hauran de remetre en aquests mateixos terminis l’estat de les seves factures a l’Agència Tributària.

 

Els destinataris de factures electròniques hauran d’informar a l’obligat a expedir la factura de la seva acceptació o rebuig, de la seva data i del pagament efectiu complet; tot i que addicionalment, es podrà informar també de l’acceptació o rebuig comercial parcial de la factura, data i pagament parcial, import i cessió a un tercer pel seu cobrament o pagament, amb identificació del cessionari i data de la cessió.

 

Des de TAX Economistes i Advocats et mantindrem informat de totes les novetats al respecte i de quan comenci el temps de descompte per l’obligació de la factura electrònica.

 

Tens dubtes? Contacta amb nosaltres.

Plan de recuperación, transformación y resiliencia
  Top