3/20/2025
El 10 d'abril de 2025 conclou el termini establert en el Reial decret 1026/2024 perquè les organitzacions amb més de 50 empleats implementin, comuniquin i formalitzin, tant interna com externament, les mesures mínimes relacionades amb la igualtat i no discriminació de les persones LGTBI. Aquest Reial decret desenvolupa i detalla les obligacions que estableix la Llei 4/2023, que garanteix la igualtat efectiva de les persones trans i els drets de les persones LGTBI.
Les mesures a adoptar han d'aplicar-se tant als empleats actuals com als sol·licitants d'ocupació, al personal cedit per agències de treball temporal, clients, usuaris, proveïdors i altres grups relacionats. És essencial que les organitzacions amb gran nombre d'empleats i col·laboradors, així com aquelles el treball de les quals involucra a moltes persones (Sanitat, Educació, Oci, Esport, Turisme, Retail, entre altres), prestin especial atenció a aquests requisits. A més, les entitats que treballin amb menors hauran d'implementar mesures addicionals de protecció.
Les mesures establertes en l'RD complementen el deure general de la Llei 4/2023, que és d'aplicació obligatòria per a totes les empreses, sense importar la seva grandària o nombre d'empleats.
La Inspecció de Treball i Seguretat Social serà responsable de verificar que es compleixi el Reial decret i que les mesures adoptades compleixin amb els requisits legals i reglamentaris.
Mesures mínimes a implantar abans del 10 d'abril de 2025:
1. Protocol específic davant de l’assetjament i la violència:
- Aplicable a tota la plantilla, candidats/as a ocupació, personal de ETT, proveïdors, clients i visites.
- Incloure procediments d'alerta, denúncia, recerca i actuació.
- Ha d'incloure l'abast definit en l'RD per a la protecció de les persones LGTBI i altres normatives relacionades.
2. Clàusules d'igualtat en contractes, acords i convenis per a garantir la no discriminació.
3. Formació especialitzada:
- A responsables de selecció i direcció per a assegurar processos de contractació i gestió no discriminatoris.
- Formació general a la plantilla sobre els drets de les persones LGTBI en l'àmbit laboral, incidint en la igualtat de tracte i oportunitats.
4. Classificació i promoció professional:
- Criteris objectius per a garantir l'accés i desenvolupament professional en igualtat de condicions.
5. Entorns diversos i inclusius:
- Promoció de la diversitat en la plantilla.
- Procediments de comunicació inclusiva i no discriminatòria.
6. Formalització documental i registre:
- Elaboració d'actes i documents d'aprovació de mesures.
- Designació de responsables i procediments d'informació, comunicació i control.
- Aprovació i Supervisió de les mesures per part de l'Òrgan de Govern, Direcció General i RH.
Tens dubtes? Contacta amb nosaltres