A partir de novembre podràs constituir empreses sense anar al notari

Amb la transposició de la Directiva de digitalització de societats s'estableix, per primera vegada en l'ordenament jurídic espanyol, la possibilitat de crear una societat de responsabilitat limitada en 6 hores, per videoconferència i sense necessitat de comparèixer físicament davant de notari.

Quins nous actes i negocis podran tramitar-se íntegrament online?

Destaquem la constitució de societats limitades, el nomenament de càrrecs, cessaments, apoderaments mercantils, ampliacions i reduccions de capital, modificacions d'estatuts, canvis de domicili i liquidacions.

Fins ara, a Espanya ja existia un procediment per a la constitució de societats de responsabilitat limitada per via telemàtica a través del Centre d'Informació i Xarxa de Creació d'Empreses (CIRCE), que, amb la utilització del Document Únic Electrònic (DUE), va suposar un procediment de constitució telemàtica i gestió de tràmits associats a l'inici de l'activitat, però que, encara que àgil i no excessivament costós no eliminava la necessitat de comparèixer físicament davant el fedatari públic.

La forma semi-online més habitual fins ara, consistia a anar a un Punt d'Atenció a l'emprenedor, públic o privat, fedataris o gestories, emplenar el DUE telemàticament i visitar posteriorment al notari. Tot això, en 48 hores aproximadament.

Quan entra en vigor la nova normativa?

A partir del pròxim 9 de novembre, data d'entrada en vigor de la Llei 11/2023, de 8 de maig, de transposició de directives de la Unió Europea en matèria de digitalització d'actuacions notarials i registrals tot canvia. Amb la introducció d'un nou article 17 ter. a la Llei del Notariat, es permet a través de videoconferència "La constitució de societats, nomenaments i apoderaments mercantils de tota classe prevists a la legislació mercantil, així com l'atorgament de qualsevol altre acte societari, sempre que en cas de contenir aportacions dels socis al capital social siguin dineràries".

Hi ha excepcions:

• Per raons d'interès públic i per a evitar qualsevol falsificació d'identitat, el notari, per una sola vegada, podrà requerir la compareixença física del fundador.

• També podrà exigir la compareixença quan es vulgui comprovar la capacitat de l'atorgant i els seus poders de representació.

• En tot cas, el notari haurà d'annexar a l'escriptura els motius pels quals va exigir aquesta personació.

• Aquestes excepcions són aplicables únicament a la constitució de la societat, no podent exigir el notari aquesta compareixença física en les restants etapes de la vida de l'empresa.

Des del 9 de novembre, aquests fedataris públics també podran lliurar còpies electròniques autoritzades de les escriptures i documents notarials als ciutadans i empreses, la qual cosa suposarà un important estalvi de paper i desplaçaments.

Tots els serveis digitals que es prestin tindran lloc a la seu electrònica i el seu únic accés per a ciutadans i empreses serà el Portal Notarial del Ciutadà, la titularitat del qual, desenvolupament, gestió i administració pertanyen al Consell General del Notariat.

Per als pagaments i desemborsaments de capital, s'habilitarà un instrument de pagament electrònic que permeti identificar al pagador.

Novetats en el Registre Mercantil:

Entre les principals novetats legislatives referides al registre d'operacions està la gratuïtat d'uns certs serveis que fins ara eren de pagament. Per exemple, l'accés a dades identificatives de la societat, dades registrals, web, estat i objecte de l'empresa, així com els seus òrgans de representació i sucursals es facilitarà a través del Sistema d'Interconnexió Europeu de Registres Mercantils (BRIS) i sense cap cost. D'altra banda:

• El Registre Mercantil competent per a rebre electrònicament tota la documentació continuarà sent el del domicili de la societat.

• Quan s'utilitzin escriptures en format estandarditzat i estatuts tipus, haurà de dur-se a terme la qualificació i inscripció en el termini de sis hores hàbils comptades des de l'endemà de la data del assentament de presentació o, si és el cas, al de la data de devolució del document retirat.

• Quan no s'utilitzin estatuts tipus o escriptura codificada, el termini màxim de qualificació i inscripció serà de cinc dies laborables comptats des del següent al de la data del assentament de presentació o, si és el cas, al de la data de devolució del document retirat.

• Si la inscripció definitiva es practica vigent el assentament de presentació, els efectes es retrotrauran a aquesta data.

• Si existeix causa justificada, tècnica o d'una altra índole, que faci impossible el compliment d'aquest termini, el registrador mercantil haurà de notificar aquesta circumstància a l'interessat.

Aquestes són les dates que has de tenir en compte:

La reforma de la constitució de les societats online va entrar en vigor el 10 de maig de 2023, mentre que, la reforma de la Llei del Notariat, que és la que possibilita el sistema de constitució online, amb els atorgaments per videoconferència, no entrarà en vigor fins al 9 de novembre de 2023, i les reformes del Codi de Comerç, la Llei Hipotecària i la Llei 24/2001, que aporten la resta dels elements que donen coherència al sistema, no el faran fins al 9 de maig de 2024.

Aquest canvi serà efectiu a partir de l'any 2024, ja que, si bé les modificacions de la normativa entraran en vigor al novembre de 2023, requerirà una implementació dels diferents sistemes necessaris per part del Consell General del Notariat, els propis notaris i el CIRCE.

Busques assessorament legal, fiscal o laboral per a la teva empresa?

A TAX podem ajudar-te. Contacta'ns.

Plan de recuperación, transformación y resiliencia
  Top